Fødevarebranchen kæmper for at komme i gang igen.

Græsrodsbevægelser siger nej til greenwashing

Den Grønne Studenterbevægelse, Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening har de seneste måneder rejst så voldsom kritik af Danish Crowns brand ”klimakontrolleret gris”, at ingen danske supermarkeder nu ønsker at sælge kød med dette mærke. Dermed når mærket ikke ud til forbrugerne, og Danish Crown har derfor kun tilbage at droppe mærket. Der er tale om den dyreste kampagne, Danish Crown nogensinde har lavet.

 

Den globale logistik slår knuder

Nedlukningen i 2020 og 2021 har fået store konsekvenser for den globale varetransport. Vi har set billeder af skibene, der ligger i kø foran de store havne, og alle kender en historie om en mærkelig dims, der ikke kan skaffes før om 6 måneder. Eksempelvis er der lange ventetider på flere populære glasvarer hos bar- og vingrossisten Sprit & Co og de store legetøjskæder gør alt for at undgå forsinkelser i julehandelen. Krisen har fået Coop til at tænke nyt, og de undersøger nu om fragten fra Kina kan flyttes over på skinner og derved gøres hurtigere og mere stabil.

 

Hårde tider for den danske bærbranche

Det var galt sidste år, og desværre tegner 2021 ikke meget bedre for den danske bærbranche. Hos bær- og frugtgiganten Orskov Foods er man pressede af den internationale konkurrence og som mange andre i gang med at omlægge til andre dele af frugtbranchen. Der er dog generelle udfordringer i hele frugtbranchen, da frosten i foråret 2021 har præget både æble- og pærehøsten, der begge tegner til at blive mindre end normalt.

 

For mange fisk går i nettet

I det nordlige Atlanterhav bliver der fisket alt for meget makrel, sild og blåhviling. Det har stået på gennem flere år, og nu slår Marine Stewardship Council alarm. Marine Stewardship Council står bag det kendte bæredygtighedsmærke for fisk, MSC, og de vurderer at omfanget af den nuværende fangst langt overstiger det bæredygtige niveau. De anbefaler at der skal politisk indgriben til, hvis bestandene i Nordatlanten skal reddes.

 

Danskerne bakker op om ølfestival

Efter en coronastille 2020 forventer Danske Ølentusiaster op mod 13000 gæster til den årlige ølfestival. Sådan forlyder det i en pressemeddelelse fra foreningen. Festivalen finder i år sted for 20. gang, og foregår i Lokomotivværkstedet i København i den kommende weekend. De 13000 mennesker forventes at sætte rekord i deltagerantallet, og ølentusiasterne ser derfor ud til at være helt på linje med den øvrige befolkning, hvad angår et opsparet behov for sociale sammenkomster.

 

Rarewines omsætning stiger med 59%

Også vinentusiasterne har dyrket deres hobby under coronaen. Rarewine fra Aalborg melder således om en omsætningsstigning på 59% i det seneste regnskab. Dette skyldes ikke kun tørstige vindrikkere rundt omkring i de isolerede husstande, men også at de lukkede barer og restauranter har gjort, at det var nemt for Rarewine og andre forhandlere at indgå fordelagtige handler med vin-importørerne.